SKIVRE helpt ambachten en producten uit kloosters en abdijen promoten

Podium

Kloosterproducten ontwerpen die aanslaan, een sterk en authentiek merk in de markt zetten en samenwerkingen uitbouwen in de eigen regio. De kloosterwinkel inrichten en klanten ook bereiken via sociale media. Sommige Europese kloosters en religieuze erfgoedsites hebben in één of meerdere van voorgenoemde domeinen behoorlijk wat zakelijke kennis in huis, andere zoeken nog hun weg. SKIVRE, een project van Erasmus+ met partners uit vijf Europese landen, verkende drie jaar lang het terrein en opent nu de weg om de bestaande kennis te delen en er samen op voort te bouwen.

Twee monniken wonen er nog in het cisterciënzerklooster in Bronnbach, in de Zuid-Duitse deelstaat Baden-Württemberg. De erfgoedsite, eigendom van een lokale overheid, wordt gerestaureerd. Parallel ontstaan er activiteiten die aansluiten bij de geschiedenis. Ooit werden er bijvoorbeeld kweeperen geteeld, nu groeien er opnieuw enkele tientallen soorten. „Bedrijven uit de omgeving ontwikkelen producten met kweepeer, sommige op basis van oude recepten, die verkocht worden in de kloosterwinkel”, zegt Liliane Grootswagers van het Europese netwerk…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier