Wegen zoeken om mensen te ontmoeten

Kerk

Bisschop Lode Van Hecke vat elke week post in een kerk voor een coronaveilig gesprek

Tijdens de lockdown is jong en oud welkom voor gesprek met bisschop Lode Van Hecke. © Bisdom Gent, foto: Frank Bahnmüller

Beeld je even in. Je leeft jarenlang als monnik in Orval. Rond je zeventigste vraagt de paus je bisschop van Gent te worden. Je weet dat je vijf jaar later al je ontslag hoort aan te bieden, dus wil je er meteen invliegen. Dan gaat de wereld echter in coronamodus. Dat overkwam bisschop Lode Van Hecke vorig jaar. „Ik lijk daardoor op een vliegtuig dat maar niet geland raakt”, zegt hij. „Ik kon met moeite al twee dekenaten bezoeken. Hoe kun je als bisschop van start gaan zonder je bisdom te kennen?”
De fr…