‘Het leven stopt niet aan onze voordeur’

Klapstoel
Els Verheyen
Hoofd vrijwilligerswerk Broederlijk Delen

Bij het lezen van een vorige aflevering van deze rubriek vroeg Els Verheyen zich af wat zij desgevallend zou antwoorden. En kijk, alsof er telepathie in het spel is, contacteert kerk & leven haar, niet enkel over de pauselijke felicitatiebrief aan het adres van onder meer de vastenactie, maar ook over haar werk met Broederlijk Delens ontelbare vrijwilligers. „Elke dag zie ik hoe flexibel vrijwilligers wel zijn in deze coronatijd”, klinkt het.

Els Verheyen: „Vrijwilligerswerk verandert iemands leven.” © Frank Bahnmüller

– Vrijwilligersengagement heeft altijd bepaalde wortels. Wat zijn de uwe?
Ik groeide op in een gezin met geëngageerde ouders, actief in parochie, jeugdbeweging, ecologie en politiek. Dat engagement was bovendien christelijk geïnspireerd. Ik kreeg het dus van thuis mee. Het leven stopt niet aan onze voordeur, leerden we. Vandaar ook mijn studie- en beroepskeuze. Ik studeerde godsdienstwetenschappen en werkte vervolgens vijftien jaar in de pastoraal in parochie en instellingen, …