Beleven de jezuïeten een momentum in Kerk en wereld?

Dossier

De Sociëteit van Jezus kwam in haar bewogen geschiedenis soms in botsing met het Vaticaan. In 1773 werd ze door paus Clemens XIV zowaar opgeheven. In 1981 benoemde Johannes-Paulus II, ontevreden over haar progressieve koers, zelf een tijdelijke generale overste. Anno 2021 wordt de stoel van Petrus bekleed door een jezuïet, die al enkele confraters benoemde in topfuncties, en blijkt de president van de Verenigde Staten banden te hebben met de sociëteit. Wat betekent dat jezuïtische momentum voor de Kerk?

President Joe Biden verzocht jezuïet Leo O’Donovan bij zijn inauguratie een religieus woord te spreken. © Belga Image

Op 1 februari 2020 trad de Vlaamse jezuïet Johan Verschueren aan als verantwoordelijke voor de internationale instellingen van de sociëteit van Jezus in Rome en als lid van de adviesraad van de algemene overste, pater Arturo Marcelino Sosa Abascal. Eerder was pater Verschueren regionale overste van de Nederlandse en Vlaamse jezuïeten. Kerk & leven wilde van hem weten hoe in het hoofdkwartier van de sociëteit wordt aangekeken tegen bovengenoemd jezuïtische momentum.