De legende voorbij

Bisdom Gent

Bert Vervaet stelt het beeld van een excentrieke kluizenaar bij dat we hebben van Sint-Bavo, de patroonheilige van ons bisdom

Bert Vervaet: „Bavo was meer dan een kluizenaar in een holle boom.” © Bertrand Goethals

Als inwoner van Zaffelare, bij Lochristi, was theoloog, socioloog en amateurgeschiedkundige Bert Vervaet (75) er de bevoorrechte getuige van hoe de parochie in de Gentse kanaalzone, Lochristi en Wachtebeke in 2019 werd omgedoopt tot Bavoparochie, mede door zijn toedoen. Over de patroonheilige van ons bisdom doen volgens Vervaet heel wat misverstanden de ronde. Die wil hij de wereld uit helpen. „Bavo was geen excentrieke kluizenaar.”
– Vanwaar uw belangstelling voor Sint-Bavo?
Van jongs af aan had…