Twee regimes, één kerkgemeenschap

Kerk

Kerk in West-Vlaamse straatdorp Abele staat op Frans grondgebied en daar gelden dus andere coronaregels

De ‘Franse’ kerk in het Belgische grensdorp Abele wordt sinds 1958 bediend door het bisdom Brugge. © Marijn Fotografie

Ongetwijfeld is de Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen, de kerk van het West-Vlaamse straatdorp Abele, een uniek grensgeval. De kerk van het dorp staat immers op Frans grondgebied, terwijl de meeste parochianen in België wonen en de pastoor behoort tot het bisdom Brugge. In de coronacrisis heeft die toestand opmerkelijke gevolgen. In het kerkgebouw gelden de Franse coronamaatregelen, waardoor de parochie dertig gelovigen kan ontvangen in een viering, en niet vijftien.
Abele is een gehucht van Watou, de…