Op zoek naar het licht van de wereld

Kerk

Kerstwens van de kardinaal en de bisschoppen

Kerstmis brengt een nieuw licht, niet groter dan een pasgeboren kind. © Luk Vanmaercke

„Goede vrienden, Kerstmis anno 2020 komt dichtbij, een corona-editie van Kerstmis. Wat staat ons dit jaar niet te wachten? Geen plechtige viering in de kerk, geen uitgebreid feestmaal met velen thuis of op restaurant, geen gastentafel voor kansarmen of daklozen. Wat staat ons wel te wachten? Alles wat in en rond het kerstverhaal gebeurt. Kijk maar om u heen. Wat zien we?
We zien vaders en moeders met hun kinderen, gezinnen die bij elkaar warmte en houvast zoeken, die geen dag met elkaar overslaan, al hebben ze geen overschot van ruimte en comfort, zoals het jonge gezin in Bethlehem: Maria, Jozef en Jezus in het midden.
We zien kinderen en jongeren op straat, hoewel minder dan vroeger, door het coronavirus, Ze zitten vele uren aan de computer voor digitaal onderwijs, kunnen amper of niet naar de jeugdbeweging of naar de training. Studenten aan de hogeschool of universiteit zien we nauwelijks. Digitaal studeren dwingt hen tot een bijna verborgen bestaan. Allen verlangen ze naar nieuwe tijden van vrijheid en samenzijn, als kleine herders tijdens de nacht in het open veld.
We zien artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen die dag en nacht in de weer zijn, werkdag en weekeinde, gehuld in synthetische pakken, die geen moeite sparen om coronapatiënten bij te staan. We zien een samenleving die de handen in elkaar slaat, wetenschappers en politici, economen en sociologen, om allen recht te houden en niemand te verliezen. Ze laten een ander gelaat van mens en samenleving zien, als prille voorboden van een nieuwe wereld, van Gods wereld.
We zien wereldwijd mensen lijden onder gewapende conflicten en onbekwame regimes. We zien vluchtelingen op de dool, angstig en hopeloos. Tegelijk zien we mensen opkomen voor redelijkheid en vertrouwen te midden van de vele tegenstrijdige stemmen van vandaag. Mensen die werken aan verbondenheid tussen medeburgers van verschillende afkomst, taal en cultuur, tussen kinderen uit welvarende en uit minderbedeelde gezinnen. Ze laten een ander lied horen, een lied van vrede, zoals de engelen in de kerstnacht, hoog aan de hemel.
We zien mensen nadenken, lezen en rondkijken, we zien ze in kranten en praatprogramma’s met elkaar in gesprek gaan. Soms vriendschappelijk, „Elk kaarsje is een kleine overwinning van het licht op het donker” soms gespannen. Soms grondig, soms vluchtig. Op zoek naar inspirerende gedachten of waardevolle ideeën, met elkaar onderweg naar zingeving en diepgang. De enen met God, de anderen zonder God, en toch nooit voldaan met wat vroeger al eens gezegd of geschreven is, zoals de drie wijzen uit het oosten, op zoek naar ‘het licht van de wereld’. Een nieuw licht, niet groter of hoger dan een pasgeboren kind.
We zien dit jaar vele huizen met een kaarsje bij het raam, kantoren of pleinen met extra kerstversiering, kerkgebouwen met lichten die branden van binnen naar buiten. Ze vallen vooral ’s avonds op, wanneer het vroeg donker is. Elk kaarsje is een kleine overwinning van het licht op het donker, van het warme op het kille. Elk lichtje is zomaar een knipoog naar een toevallige passant, een ongekende medemens. Elk vlammetje spreekt van heilig vuur, vuur en licht van hierboven, zoals de vele sterren en die ene bijzondere ster, tegen de donkere hemel boven de velden van Bethlehem.
Goede vrienden, het zal geen kerstfeest zijn zoals andere jaren. Het coronavirus laat het niet toe, hoe jammer ook. We voelen ons bijzonder verbonden met alle gezinnen die in het voorbije jaar een familielid of vriend verloren ten gevolge van het coronavirus. Dat verlies zal in de komende weken extra pijnlijk aanvoelen. En toch, de kerststal blijft dezelfde. Alle vertrouwde figuren staan er opnieuw. En ook de kerstboodschap mag weer klinken: God is ons nabij in zijn menslievendheid, Jezus komt ons menselijke bestaan delen, de Geest tilt ons op uit angst en onzekerheid, wij kunnen groeien in solidariteit met de armen.
We wensen u voor de komende kerstdagen een warme verbondenheid met elkaar en met God. Kerstmis, dat is vreugde in de hemel en vrede op aarde.”
Kardinaal Jozef De Kesel en de bisschoppen van België,
Kerstmis 2020