Huiscommunie in lockdown

Kerk

Toenemende vraag naar individuele communie in Frankrijk. En hier?

Wie de communie aan huis ontvangt, doet er goed aan toch de band met de eucharistie te zoeken. © Christof Bouweraerts

Volgens het katholieke medium La Croix klinkt in Frankrijk de vraag naar communie buiten de eredienst almaar vaker wegens de coronalockdown. Sommige parochies spelen uitdrukkelijk daarop in, maar niet alle priesters en theologen zijn even enthousiast over die praktijk. In België lijken vraag en aanbod veeleer sporadisch. Zo bemoeilijken de coronamaatregelen bezoeken aan huis of aan een woon-zorgcentrum, waardoor vaak zelfs de gebruikelijke communie aan huis bij zieken en bejaarden niet altijd meer mogelijk is.
Ook de Interdiocesane Commissie voor Liturgie (ICL) noteerde tijdens de lockdown nog geen bijzondere vragen over individuele communie. Een officieel standpunt van de bisschoppen van ons land daarover is er momenteel evenmin. „De Orde van dienst stipt wel aan dat ‘de volmaakte deelneming aan de viering van de eucharistie bestaat in het ontvangen van de sacramentele communie tijdens deze viering’”, zegt Jeroen Heiremans, secretaris van de ICL. „Het zou dus riskant zijn er een gewoonte van te maken de communie uit te reiken zonder band met de viering van de eucharistie, en al zeker op individuele basis. In een wereld gedomineerd door ‘hebben’ en ‘consumeren’ lijkt het me des te belangrijker daar voorzichtig mee om te springen.”
Toch voorziet de Orde van dienst voor de communie en verering van de eucharistie een ritueel om gelovigen de communie buiten de eucharistieviering aan te reiken wanneer de omstandigheden het niet toelaten een gemeenschappelijke viering te houden. „Dat ritueel omvat steeds een korte Schriftlezing en het bidden van het Onzevader”, legt Heiremans uit. „Je doet er als ontvanger van de communie ook goed aan de band met de eucharistieviering te bewaren, bijvoorbeeld door vooraf de teksten van de eucharistie van de dag te overwegen, door een huisliturgie te houden of door deel te nemen aan een viering via radio, televisie of livestreaming. Ook belangrijk is dat je bij het ontvangen van de communie beseft dat je deelneemt aan het lichaam van Christus, de kerkgemeenschap, ook al is die gemeenschap niet zichtbaar verzameld. Daarom is het zinvol de vruchten die je in de communie ontvangt tot uitdrukking te brengen in concrete daden van liefdadigheid en solidariteit.”
Kortom, de communie ontvangen buiten de eucharistieviering is in theorie mogelijk. „Maar het mag beslist niet ontaarden tot een soort Click & Collect”, zegt Jeroen Heiremans. „Bovendien is de uitreiking van de communie een kwetsbaar moment. Kan dat momenteel wel voldoende veilig gebeuren?”