Het komt / Hij komt

Standpunt

Het komt. We hebben er lang naar uitgekeken, maar nu is het vaccin tegen COVID-19 bijna klaar. Meer nog, er zitten verschillende goed werkende vaccins tegelijk in de pijplijn. Rond de jaarwisseling kunnen de eerste vaccins al op de markt komen, al zullen we nog enkele maanden extra moeten wachten voor het vaccineren in ons land van start gaat. Wie niet tot een risicogroep behoort, is wellicht pas in de tweede helft van 2021 aan de beurt. Niet getreurd, er zullen genoeg vaccins zijn voor iedereen.
De vaccinatie zal gratis zijn, maar niet verplicht. Mogen we ons permitteren u een advies te geven? Laat u alstublieft vaccineren. Het is belangrijk dat we met z’n allen die keuze maken. Hoe meer mensen worden gevaccineerd, hoe forser we het virus afremmen. Met een spuitje beschermen we dus niet enkel onszelf, maar ook en vooral de kwetsbare medemensen om ons heen. Vaccineren is een daad van solidariteit.
Sla dus vooral geen acht op de idiote samenzweringstheorieën die u ziet circuleren over COVID-19 en over vaccins. Als u een e-mail krijgt waarin iemand beweert dat het coronavirus werd gecreëerd door een geheimzinnige elite en dat de vaccins bedoeld zijn om computerchips in uw lichaam te spuiten, hoeft u maar twee dingen te doen: even luidop lachen en vervolgens de mail verwijderen.
Eigenlijk is het echt ongelooflijk hoe snel de vaccins er zullen zijn. De voorbije maanden hoorden we vaak beweren dat het coronavirus de mens op zijn beperkingen wijst, omdat één simpel virus de hele mensheid ondermijnt. Dat is ten dele waar, maar we zouden net zo goed het tegendeel kunnen zeggen. Het is indrukwekkend hoe snel de mensheid een antwoord vindt op deze pandemie. Dat is uniek in de geschiedenis. Natuurlijk is dat geen troost voor wie een dierbare heeft verloren. Voor hen komt elk vaccin te laat. Toch mogen we Heeft u dit jaar bijzondere kerstwensen voor iemand? Laat het ons weten via kerstwens@kerknet.be het beschouwen als een teken van hoop dat de mensheid zo veerkrachtig en creatief is.
Hij komt. Als christenen hebben we nog meer reden tot hoop. Zondag begint de advent, de aanloop naar Kerstmis. Hoewel we over de geboorte van Christus weinig weten – de datum van 25 december is bijvoorbeeld fictief – is Kerstmis bij uitstek het feest dat de harten van vele mensen steelt, zowel de christelijke als de wereldse variant ervan.
Door het coronavirus krijgt de wereldse kerstviering ongetwijfeld een flinke knauw. Familiefeesten met een kerstboom, pakjes en heerlijke gerechten zullen dit jaar nauwelijks of niet mogelijk zijn. Dat is best jammer, want zelfs zonder geloofsdimensie is het een mooie traditie. Ook de christelijke beleving van Kerstmis wordt anders dan we gewoon zijn. De kans dat we op 25 december samen eucharistie kunnen vieren, is klein. En zelfs als het kan, zal het bescheiden zijn.
Ook dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. De evangelies van Lucas en Mattheus leren ons dat er bij de geboorte van Christus ook niet veel volk was. Lucas voert wat herders op, Mattheus enkele wijzen uit het oosten. Meer mensen waren er niet. Maar wie er was, begreep wel het belang van die onopvallende gebeurtenis. In de geboorte van een weerloos kindje ontdekten ze de belofte van een nieuw tijdperk. Een lockdown moet ons niet beletten ook dit jaar een hele advent lang uit te kijken naar zijn geboorte en met Kerstmis stil te staan bij de betekenis daarvan.
Tot slot doe ik graag een oproep tot u allen. Wat wenst u deze kerst toe aan wie? Heeft u dit jaar bijzondere kerstwensen voor iemand? Laat het ons weten. U kunt uw wensen e-mailen naar kerstwens@kerknet.be of opsturen naar Kerstwens Kerk & Leven, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen. Misschien duiken uw wensen binnenkort wel op in uw favoriete weekblad.