Gidsen in coronatijden

Kerk

Door de coronacrisis zijn ook de meeste gidsen in onze kerken technisch werkloos, al vinden ze soms creatieve oplossingen

Vaak zijn kerken weliswaar open voor bezoek, maar gidsbeurten zijn er in coronatijden veeleer sporadisch. © Erik Mels

De coronapandemie speelt ons allemaal parten. Ook de gidsen in onze kerken zijn in deze barre tijd over het algemeen technisch werkloos. „Er is zo goed als geen bezoek”, zegt Dirk Desmet, coördinator in de Sint-Salvatorskathedraal in Brugge. „We zijn al blij als we vijftig bezoekers per dag over de vloer krijgen. Vragen naar rondleidingen zijn er dan ook gewoon niet. Wel slaagden we erin ook tijdens de lockdown de kathedraal open te houden.”
In onze hoofdstad organiseert de vzw Kerk en Toerisme Brussel,…