Met kleine gestes maken we als Kerk een wereld van verschil

Dossier

Van oudsher stelt de Kerk zich in dienst van de wereld. Denk aan het onderwijs en de gezondheidszorg, waarvan de Kerk de grondlegger is. Ook vandaag blijven parochies, congregaties, katholieke verenigingen, nieuwe bewegingen en anderen zich via ontelbare initiatieven inzetten voor zieken, mensen in armoede, vluchtelingen. Kerk & Leven zocht en vond kleine verhalen die spontaan ontstaan als een antwoord op een acute nood. Soms zoeken ze nog hun weg of moeten ze hun groeischeut nog krijgen, maar allen ontstonden uit een groot verlangen om van de wereld een betere plek te maken voor iedereen.

Lies Eykens: „De glasramen in de kerk zijn prachtig, maar ik lette altijd goed op, hoor.” © Basisschool Toermalijn

Kerk in Olen zet deur open voor zesdejaars

De zesdeklassers van basisschool Toermalijn in de Antwerpse gemeente Olen eindigden hun loopbaan in het lager onderwijs op een wel bijzondere manier. Ze kregen les in de Sint-Jozefskerk aan de overzijde van de straat.
„Toen we na de coronalockdown heropstartten, hadden we meer en grotere ruimtes nodig om alle klassen met respect voor de veiligheidsmaatregelen onder te brengen”, legt directeur Ruben Veraghtert uit. In ontmoetingszaal De Vrede, de gew…