Regisseur op de achtergrond

Bisdom Antwerpen

Jens Van Rompaey is sinds 1 september de nieuwe ceremoniaris van de bisschop

• Opvolger van Olivier Lins die tien jaar ceremoniaris was
  • Verzorgde liturgie spreekt hem aan
  • Ceremoniaris is aanwezig tijdens grote vieringen en hoogdagen

Jens Van Rompaey in de Heilig Kruiskerk in Lier waar hij begon als misdienaar. © Filip Ceulemans

„Toen ik van de secretaris van de bisschop de boodschap kreeg dat mgr. Bonny me wilde spreken, vroeg ik me af wat ik had mispeuterd. Vroeger was een verzoek van de bisschop om eens naar zijn bureau te komen meestal geen goed nieuws”, lacht Jens Van Rompaey. „Gelukkig werd ik bij mgr. Bonny geroepen voor een aangename vraag: of ik in opvolging van Olivier Lins zijn nieuwe ceremoniaris wilde worden.”
Ondanks zijn jeugdige leeftijd is Jens Van Rompaey al lang actief in de Kerk. „Na mijn vormsel werd ik misdienaar in de Heilig Kruiskerk in Lier. Dat is dus mijn thuiskerk, ook al nam ik al snel in de Sint-Gummaruskerk eveneens de taak van misdienaar op me. Sinds enkele jaren ben ik als misdienaar bovendien aanwezig tijdens grote vieringen in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen. Dat sprak me meteen aan omdat de liturgie er – net als hier, in Lier – uitermate verzorgd is. Bovendien kun je er de liturgie vieren samen met de bisschop en in verbondenheid met het hele bisdom. Het is interessant in de liturgie vast te stellen dat een bisschop ook een dienende rol heeft.”
Na masters in de filosofie en de theologie werkt Jens Van Rompaey momenteel een zogenoemde research master af, in de hoop vervolgens een doctoraat te kunnen aanvatten. Tijdens zijn studies ging zijn aandacht echter vaak uit naar de liturgie. „Mijn masterproef zocht een antwoord op de vraag wat heilige tijd en heilige ruimte zijn. Hoewel ik me meer bezighoud met de systematische theologie, is de liturgie nooit ver weg. In de pastorale eenheid heilige Gummarus en zalige Beatrijs ben ik verantwoordelijk voor de liturgie.”
Toen mgr. Johan Bonny Jens Van Rompaey vroeg of hij een aanstelling als ceremoniaris zag zitten, twijfelde hij geen seconde. De functie sluit mooi aan bij zijn voorliefde voor een „Liturgie vieren in verbondenheid met het hele bisdom” mooie en verzorgde liturgie. „Ik vermoed dat mijn studies filosofie en theologie een pluspunt waren toen iemand aan me dacht. Ceremoniaris is vooral een praktische functie, maar ze mag best ook inhoudelijk worden ingevuld. Wat doen we? Waarom doen we dat? En hoe doen we het? Ik vind het belangrijk te zoeken naar de betekenis van bepaalde handelingen, van een volgorde of van bepaalde kledingstukken.”
„Een ceremoniaris is een van de talrijke functies tijdens de liturgie”, legt Jens Van Rompaey uit wat zijn taak precies inhoudt. „Er zijn de voorganger, concelebranten, lectoren, acolieten, cantoren, een koster en – niet te vergeten – de gelovigen. Daarnaast kan de bisschop ook een beroep doen op een ceremoniaris. Die bereidt de viering mee voor en leidt de liturgie in goede banen. Hij waakt erover dat de juiste personen op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Eigenlijk kun je de functie nog het best vergelijken met die van een filmregisseur. Achter de schermen houdt hij de regie in handen. Hoewel een ceremoniaris uiteraard wel in beeld komt, is het de bedoeling dat hij zo weinig mogelijk opvalt. De ceremoniaris van de paus is een goed voorbeeld. Al sinds Benedictus XVI staat dezelfde man aan de zijde van de paus, maar weinig mensen kunnen hem een gezicht opplakken. Ik denk dat hij onopgemerkt door de straten van Rome kan wandelen.”
Dat hij ceremoniaris is, betekent niet dat Jens Van Rompaey elke week in de kathedraal zal te vinden zijn. „Er wordt vooral op mij gerekend tijdens grote vieringen en op hoogdagen. Op andere momenten vind je me nog steeds terug in Lier.”
Jens Van Rompaey volgt als ceremoniaris Olivier Lins op. „Olivier vulde die taak net iets meer dan tien jaar in op een schitterende manier. Het zijn grote schoenen om te vullen”, besluit de nieuwe ceremoniaris.