Waar men pelgrimeert langs Vlaamse wegen

Dossier

2021 lijkt nog ver weg, maar telkens als 25 juli, de naamdag van apostel Jacobus de Meerdere, op een zondag valt, wordt in Santiago de Compostela een Heilig Jaar gevierd. Waarom dan, zo dachten we met Kerk & Leven, al niet even de benen en de voeten testen met de camino’s door Vlaanderen?

De werkgroep pelgrimspaden van het Vlaams Compostelagenootschap ziet het als haar opdracht „de historische etappeplaatsen op de wegen naar Santiago opnieuw zichtbaar te maken en te onderhouden”. Trekker van de groep is Ludo Van Lint. „Na de oprichting van het genootschap in 1985 duurde het toch nog een kwarteeuw alvorens men aan de Via’s in Vlaanderen begon, aansluitend op andere wegen in het buitenland”, zegt hij. „Ons eerste boekje, over de Via Monastica, verscheen omstreeks 2009.”
Bij het uitstippelen van de paden leeft de werkgro…