Pinksterlied op troubadourswijsje

Mensen

Paul Vandeput componeert pinkstersequentie als dienst aan kerkgemeenschap

In coronatijd tref je deze muzikant niet aan het kerkorgel. Hij houdt de vingers soepel op de piano thuis. © Paul Vandeput

Al meer dan veertig jaar luistert Paul Vandeput (54) als organist kerkelijke vieringen op, als tiener in het Limburgse Bree en sinds zijn huwelijk in het Brusselse Ganshoren. Al doende ontdekte hij dat er voor bepaalde teksten uit het lectionarium geen Nederlandse compositie bestaat. Hij zette zich eraan en kreeg de smaak te pakken. Inmiddels worden zijn composities gesmaakt in verscheidene parochies. „Ik deel ze graag en hoef er niets aan te verdienen”, zegt hij. „Het is mijn dienst aan de kerkgemeenschap.”