Een monoloog die toch een dialoog blijkt

Kerk

Sommige priesters vieren tijdens de coronacrisis de eucharistie in hun eentje. Is dat wel de bedoeling?

Als priester alleen de eucharistie opdragen kan, maar slechts bij hoge uitzondering. © Christof Bouweraerts

Door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus is het onmogelijk om als lokale geloofsgemeenschap samen de eucharistie te vieren in de parochiekerk. Sommige priesters vieren dan maar in hun eentje de eucharistie, bijvoorbeeld in een huiskapel of in de kerk achter gesloten deuren. Dat doet denken aan de tijd vóór het Tweede Vaticaans Concilie, toen priesters afzonderlijk de mis lazen, geassisteerd door enkele acolieten. Wat zegt de Kerk daar vandaag over?
Canon 904 van de codex van het can…