Als je grote voorbeeld valt

Zingeving

Vorige maand raakte bekend dat Jean Vanier, oprichter van De Ark, decennialang vrouwen misbruikte die bij hem kwamen om geestelijke begeleiding. Vanier, die in mei vorig jaar overleed, werd door velen op handen gedragen, soms bijna beschouwd als een levende heilige vanwege zijn inzet voor mensen met een beperking. Zijn postume val beroert dan ook veler gemoed en rijt de wonde van het misbruik in de Kerk nog verder open. „Wie kunnen we nog vertrouwen?”, vragen velen zich af.

In 2015 draaide een bewonderende Frédérique Bedos (links) de documentaire Jean Vanier. Le sacrement de la tendresse. © Image Select

Maken we van onze grote voorbeelden te snel heiligen? Die vraag legden we voor aan Tine Van Belle, therapeut en lid van het zorgteam voor pastores in het bisdom Brugge, en aan jezuïet Marc Lindeijer, geestelijk begeleider en als kerkhistoricus expert in heiligenlevens.
– Waar komt onze neiging vandaan om op te kijken naar iemand? Waarom lijken we die grote voorbeelden zo nodig te hebben?
Tine Van Belle • Op zich lijkt me dat een doodnormaal en gezond fenomeen. Van kindsbeen af leren we al op te k…