Icoon naast beeld

Bisdom Antwerpen

Al enkele maanden viert de Roemeens-orthodoxe gemeenschap in een eigen kerk

Jan Van Rompuy en pope Gabriel in de Heilig Hartkerk, de thuis van de Roemeens-orthodoxe gemeenschap. © Filip Ceulemans

Na Nederlanders vormen Roemenen de grootste groep van buitenlandse origine in Turnhout. Geen wonder dat de eucharistievieringen van de Roemeens-orthodoxe gemeenschap veel volk lokken. „Opmerkelijk veel jonge gezinnen met kinderen nemen deel aan de vieringen”, zegt Jan Van Rompuy, voorzitter van het centrale kerkbestuur in Turnhout. „Dat de vieringen meer dan drie uur duren, schrikt hen blijkbaar niet af.”
„Zeven jaar geleden vroeg de Roemeens-orthodoxe gemeenschap ons of ze op zondag eucharistie mochten…