Roofdieren in de Kerk

Buitenland

Legionairs van Christus proberen in het reine te komen met de misdaden van hun stichter Marcial Maciel

Marcial Maciel (links) loste de verwachtingen van de Poolse paus meer dan in en kreeg aldus alle vertrouwen. © Belga Image

Een van de meest geruchtmakende misbruikschandalen in de schoot van de katholieke Kerk is dat van de Mexicaanse pater Marcial Maciel (1920-2008). Tientallen jaren lang deden klachten de ronde over de geestelijke die in 1941 de Legionairs van Christus stichtte, een strikte priestercongregatie die door wijlen paus Johannes-Paulus II zeer werd gewaardeerd. In 2006 zette Benedictus XVI Maciel af als overste van de Legionairs en gebood hem zich terug te trekken in een leven van boete en stilte.
Eind vorig ja…