Lezersbrieven zijn als een zuurstoffles voor een redactie

Dossier

Sommige lezers reageren per brief of e-mail, anderen verkiezen een commentaar via website of sociale media. © Luk Vanmaercke
Sommige lezers reageren per brief of e-mail, anderen verkiezen een commentaar via website of sociale media. © Luk Vanmaercke

Vermijd ingewikkeld taalgebruik, maar jip-en-janneketaal is ook weer niet de bedoeling. Houd de brief persoonlijk. Humor helpt, wees eigenwijs.
Het zijn maar enkele tips die de Nederlandse lezersbriefschrijver zijn collega’s aanbood. „Een echt profiel van de mensen die schrijven heb ik niet”, zegt Karin Raeymaeckers, communicatiewetenschapper en directeur van het Centrum voor Journalistieke Studies aan de Universiteit Gent. Zij presenteerde in 2004 een onderzoek naar het fenomeen van lezersbrieven in Vl…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €37
tot eind 2020

Registreer je hier