‘Nooit heb ik diaconissas gewijd’

Kerk

Academische zitting Mgr. Willy Onclin gaat dit jaar over het diaconaat voor vrouwen

„Ik heb echter nooit diaconissas gewijd en naar den vreemde gezonden. Nooit heb ik iets gedaan waardoor ik de Kerk tot verdeeldheid kon brengen.” Dat citaat prijkt, in keurig Latijn, op de brochure van de Mgr. Willy Onclin Leerstoel, die de bijzondere faculteit kerkelijk recht van de KU Leuven elk jaar eind februari organiseert. Dit jaar vindt die academische zitting plaats op 28 februari en gaat ze over De diaconissa, kortom over de wat netelige kwestie van de wijding van vrouwen tot permanent diaken.

Volgens sommige leden van de pauselijke studiecommissie bestonden eeuwenlang vrouwelijke diakens. © KNA-Bild
 Uit d…