Kerk in Wallonië: open op de wereld, maar plaatselijk verankerd

Dossier

Ten zuiden van de taalgrens speelt het geloof een andere rol dan in Vlaanderen. De kerkelijke structuren zijn er anders ingedeeld en van parochiale samensmelting of herbestemming van kerken is er amper sprake. Bovendien is de kloof tussen stad en platteland er groter dan in het noorden. Kerk & Leven haalde zijn beste Frans (en Duits) boven om een portret te schetsen van de Kerk in Wallonië.

Het bedevaartsoord in Banneux, in het bisdom Luik, trekt elk jaar vele duizenden gelovigen. © Belga Image

‘Franstalige gelovigen krijgen een ruimer aanbod’

Op verscheidene vlakken sluit Wallonië nauw aan bij Frankrijk. Franse artiesten vinden moeiteloos de weg naar de concertzalen in het zuiden van ons land en ook Franse schermgezichten zijn veel bekender bij de doorsnee Waal dan Bekende Nederlanders in Vlaanderen. Die affiniteit met grote broer Frankrijk blijkt ook in de Kerk te spelen.
Volgens Tommy Scholtes, de woordvoerder van de Belgische bisschoppenconferentie voor de Franstalige Gemeensch…