Viert u mee de liefde?

Bisdom Brugge

Bisdom Brugge nodigt parochies uit Valentijn in 2020 te vieren op een originele manier. Enkele scholen geven een aanzet

Leerlingen van hotel- en toerismeschool Spermalie in Brugge maken tekeningen over het thema Liefde. © Liselotte Anckaert

„Wat is liefde voor u?”, vroeg Severine Verhulst, medewerker in het bisdom Brugge, de voorbije maanden aan enkele echtparen, religieuzen en priesters. Met de antwoorden trok ze afgelopen maand naar hotel- en toerismeschool Spermalie in Brugge en naar de vrije basisschool Gits Groeit. Diverse klasgroepen kregen de taak bij de verzamelde uitspraken een tekening te maken en vervolgens na te denken over de vraag wat liefde voor hen betekent. Die opdracht viel bij de leerlingen in de smaak en daagde hen creatief uit.
Aanleiding is het project Sint-Valentijn anders van CCV, partner in christelijk vormingswerk in het bisdom Brugge, dat parochies wil stimuleren om omstreeks Valentijnsdag, op 14 februari, de liefde te vieren samen met echtparen, toekomstige trouwers en iedereen voor wie de liefde telt. Om geloofsgemeenschappen op weg te zetten, werkte de vormingsdienst in het bisdom vorig jaar al tien werkvormen uit, gaande van een valentijnsviering en dito diner tot een lees- of filmavond. Dit jaar zijn er vier nieuwe werkvormen.
„Nu kunnen parochies dus kiezen uit veertien initiatieven”, zegt Virginie Carlassara. „Valentijn lijkt nog ver weg, maar dat is het niet. Echtparen hebben een drukke agenda. Hen tijdig uitnodigen is belangrijk. Zo’n avond voorbereiden vergt bovendien de nodige tijd.”
Vorig jaar werd de oproep in diverse parochies positief onthaald. Zo vond in Ieper een viering plaats over het thema Liefde. Na afloop werden de aanwezige echtparen en toekomstige trouwers uitgenodigd voor een broodmaaltijd. „Een geslaagde avond”, zegt priester Ettien Léon N’Guessan. „We doen dat zeker opnieuw. Een maand na de viering organiseren we een verloofdenavond waarop we uitleg geven over het huwelijkssacrament en stilstaan bij de belofte.”
Ook in Roeselare werd de oproep positief „Liefde is samen met een zielsverwant bouwen aan een weg naar geluk” beantwoord. „Dit jaar organiseerden we een valentijnsdiner”, zegt Sieglinde Hinnekint. „Op een informele manier werden de aanwezigen uitgenodigd in gesprek te gaan met elkaar, zowel in groep als per twee. We kijken al uit naar de tweede editie.”
In Gullegem en Moorsele ging men aan de slag met Family Time, een bezinningstocht over het thema Tijd, gebaseerd op het scheppingsverhaal. „Voor herhaling vatbaar”, zegt Ingrid Demonie. „Voor 2020 staat er een huwelijkszondag op de agenda.”
Ook in het bisschopshuis gaat Valentijn niet onopgemerkt voorbij. Ook in 2020 nodigt bisschop Lode Aerts uit elk dekenaat een echtpaar uit dat recentelijk huwde of binnenkort huwt. Ze worden getrakteerd op een gebedsmoment, een verdiepend gesprek en een maaltijd.
„Valentijn kan zo veel meer zijn dan het eten van chocolade in de vorm van een hart of romantisch dineren bij kaarslicht”, zegt Severine Verhulst. „Stilstaan bij het geschenk van de liefde is een opdracht voor elke dag. Valentijn is een gepast moment om daaraan te herinneren. Daarom betrekken we er ook jongeren erbij.”
Mieke Bonny, godsdienstleerkracht in hotel- en toerismeschool Spermalie, is enthousiast. Voor haar is liefde „samen met een zielsverwant bouwen aan een weg naar geluk”. Voor benedictines Ria Vander Schaven luidt het antwoord: „Liefde is Gods onverdiende geschenk ervaren in duizend kleine dingen.” En voor priester Stijn Vanhee is liefde „het beste van jezelf geven”. „Probeer dat maar eens te tekenen”, zegt Mieke Bonny. „Mijn leerlingen hadden er in elk geval geen moeite mee.”
„Helaas kunnen we niet alle tekeningen publiceren”, zegt Severine Verhulst. „In aanloop naar 14 februari 2020 zullen we er dagelijks enkele posten via de sociale media. Het resultaat mag er zijn. En nu is het aan u. Wat is liefde voor u?”