Onze wereldkerk valt nauwelijks in cijfers te vatten

Dossier

Elk jaar in oktober publiceert het agentschap Fides cijfers over de wereldkerk. Dit keer klonk het bijvoorbeeld dat 17,73 procent van de wereldbevolking katholiek is en dat het aantal priesters, seminaristen en religieuzen lichtjes daalt. Uit het Annuarium Statisticum Ecclesium, het statistische jaarboek van het Vaticaan waar Fides de mosterd haalt, valt echter nog veel meer te leren. Uit de 512 bladzijden van de meest recente editie, die het jaar 2017 behandelt, plukte kerk & leven enkele opmerkelijke cijfers. Salvatoriaan Michel Coppin, directeur van Missio-België en katholiek wereldburger, vroegen we om toelichting.

De katholieke Kerk groeit, met name in Azië. Hier biddende katholieke vrouwen in een kerk in India. © KNA-Bild

Brazilië telt bijna evenveel gedoopte katholieken als heel Europa
De balans van de Kerk slaat almaar meer door naar het Zuiden. Nigeria telde met 28 miljoen in 2017 bijvoorbeeld al meer katholiek gedoopten dan Duitsland (23 miljoen), Brazilië (207 miljoen) zelfs meer dan heel West-Europa samen (92 miljoen) of bijna evenveel als in heel Europa (285 miljoen).
„Het is dan ook volstrekt verkeerd om voor die gemeenschappen de term ‘jonge Kerken’ te gebruiken”, zegt Michel Cop…