Chatten en appen in zorg en welzijn

Op de voorgrond

ICT biedt meerwaarde in hulpverlening, maar mag rechtstreeks contact nooit vervangen

ICT kan direct contact met hulpverleners niet vervangen, maar biedt meerwaarde. © Image Select
ICT kan direct contact met hulpverleners niet vervangen, maar biedt meerwaarde. © Image Select

In 2016 lanceerden de Centra voor Leerlingenbegeleiding CLB@chat, waarbij kinderen en jongeren online en anoniem konden praten met een medewerker. „In het schooljaar 2017-2018 leverde dat 4.377 chatgesprekken op”, zegt Philippe Bocklandt, docent en onderzoeksmedewerker in de opleiding sociaal werk aan de Arteveldehogeschool in Gent. „Dat zijn 4.377 leerlingen die anders wellicht niet bij een CLB hadden aangeklopt. Ook kwamen zwaardere problematieken, die bij de CLB’s in lifegesprekken niet of pas laat ter spra…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier