Verbroederde parochies

Bisdom Gent

We kunnen heel wat leren van de gebruiken van parochies in het buitenland, ondervond Dieter Van Belle tijdens het colloquium van Europese parochies

Dieter Van Belle (links) bleef vooral de talrijke ontmoetingen in Oekraïne bij. © Dieter Van Belle

Deze zomer namen zo’n honderd gelovigen deel aan het dertigste colloquium van Europese parochies (CEP) in de Oekraïnse stad Lviv. Dieter Van Belle, medewerker van het CCV, partner in christelijk vormingswerk in Gent, trok naar Oekraïne en blogde vanaf het colloquium over zijn eerste deelname aan dat tweejaarlijkse evenement. In die blog ontdekt hij de verschillen en de gelijkenissen tussen westerse en oosterse Kerk.
– Hoe gaat het er tijdens zo’n colloquium toe?
Al sinds de jaren 1960 vinden in E…