Altijd zoekend naar de bron

Bisdom Brugge

Als leraar klassieke talen droeg Jo Broucke liefde, vrede en verzoening hoog in het vaandel, een waarde die hij ook terugvindt in het werk van Arno Brys

Jo Broucke bij Arno Brys’ werk in de Sint-Niklaaskerk in Slijpe. © Liselotte Anckaert

„Leerkracht is het mooiste beroep”, zegt Jo Broucke. „Het is ook een roeping.” Veertig jaar lang gaf de voorzitter van de kerkfabriek in Slijpe Latijn in het Sint-Godelievecollege Gistel. In juni laatst nam hij afscheid. Vooral de leerlingen zal hij missen. „Want voor hen doe je het allemaal”, blikt hij tevreden, maar niet zonder weemoed, terug.
– Latijn en Grieks zijn niet de meest voor de hand liggende vakken. Wat vindt u er zo bijzonder aan?
Het zijn vakken die je tekenen als mens. Klassieke t…