Sociale huisvesting via bisdom

Bisdom Gent

Sociaal verhuurkantoor verhuurt rijhuis van bisdom

• Bisdom en vzw’s renoveren en verhuren samen rijhuis
  • Huis biedt onderdak aan maatschappelijk kwetsbaar gezin
  • Project kan kerkelijke instanties inspireren tot gelijkaardige ideeën

Philip Machiels en mgr. Van Looy met Bert Van den Broele en Alexis Versele. © Bertrand Goethals

Een huis aan de Maria Van Boergondiëstraat, aan de zuidelijke rand van Gent, dat door een erfenis in handen kwam van het bisdom Gent, werd in samenwerking met vzw Pandschap gerenoveerd en kan volgende maand worden verhuurd via het Sociaal Verhuurkantoor (SVK). Het gaat om een rijhuis uit de jaren 1920 dat na de opknapbeurt maar liefst zes slaapkamers telt. Op korte termijn moet het pand onderdak bieden aan een maatschappelijk kwetsbaar gezin. „Grote gezinnen met een laag inkomen vinden moeilijk onderdak”, weet Bert Van den Broele, medeoprichter van Het Pandschap. „Het Sociaal Verhuurkantoor gaat op zoek naar het geschikte gezin om zijn intrek te nemen in het gerenoveerde pand.”
Het Pandschap stond in voor de renovatie. Die werken, met een kostenplaatje van 75.000 euro, bleken voor Het Pandschap een heuse uitdaging, aangezien het huis volgens Bert Van den Broele een aantal verborgen technische gebreken vertoonde. Net omdat het bisdom geen blijf wist met de ingrijpende verbouwing, kwam het terecht bij Het Pandschap. „Wij zijn dan ook een sociale onderneming die wil inspelen op maatschappelijke noden”, zegt Alexis Versele van Het Pandschap. „De woningnood van grote en kwetsbare gezinnen is daar één van. Hoewel wij niet ideologisch gebonden zijn, klikte het meteen met het bisdom Gent en kwam het snel tot een samenwerking.”
Ook bisschop Luc Van Looy kijkt tevreden terug op de samenwerking. „Mensen die uit de boot vallen moeten we helpen en dit is een voorbeeld van hoe het kerkelijke standpunt samenvalt met het sociale standpunt van Het Pandschap”, zei hij tijdens de persvoorstelling van het project. „Wij willen graag partner zijn van mensen en organisaties die zorg willen dragen voor de zwaksten „Bisdom wil partner zijn van organisaties die zorg dragen voor zwakkeren” in de samenleving en die pleiten voor een solidaire samenleving die niet polariseert. Dat we aan dit pand een sociale invulling wilden geven, vloeit rechtstreeks voort uit onze missie als Kerk. Daar geeft Het Pandschap nu een concreet gezicht aan.” Bisschop Van Looy hoopt dat het initiatief andere instanties kan inspireren om gelijkaardige projecten tot een goed einde te brengen.
De eerste contacten tussen het bisdom en Het Pandschap dateren van medio 2018, toen er een evenement plaatsvond in het kader van de zogenoemde prophetic economy, een economisch model dat de ecologische crisis op een sociale manier wil aanpakken. Aangezien Het Pandschap de verhuur van het pand aan de Maria Van Boergondiëstraat uitsluitend overlaat aan het SVK, garanderen ze dat er een sociaal kwetsbaar gezin in terechtkomt. „Die bekommernis deelt het bisdom”, zegt bisschoppelijk gedelegeerde voor patrimonium Philip Machiels. „Dat volgt rechtstreeks uit onze missie als Kerk die begaan is met de noden van vandaag. Op die manier concretiseren we onze sociale missie in de lijn van het gedachtegoed van paus Franciscus die in zijn encycliek Laudato si’ pleit voor een sociale en ecologische economie.”
Het Pandschap bestaat nog maar sinds vorig jaar, maar in die korte tijdspanne kon de organisatie al drie appartementen aan het Gentse Rabot zowel als een huis in Wondelgem onder handen nemen. Om de acute woningnood in Gent mee op te lossen, ziet Het Pandschap meer mogelijkheden tot samenwerkingen. „Dit huis is alvast een mooi voorbeeld van een geslaagde samenwerking”, zegt Bert Van den Broele. „Ook andere actoren kunnen panden aanbieden waarvan de eigenaars willen dat ze een sociale invulling krijgen. Vandaar onze oproep tot samenwerking.”