Sterke speelgoedmerken betoveren verscheidene generaties

Dossier

Niemand in onze westerse wereld die niet vertrouwd is met speelgoed. Een aantal speelgoedmerken fascineert generatie na generatie kinderen, bij volwassenen roepen ze nostalgische gevoelens op. Wat is het om op te groeien tussen barbiepoppen en legoblokjes? En wat maakt dat enkele speelgoedmerken zo’n onverwoestbare faam genieten?

Heilige graal van de marketing

Miljoenen kinderen speelden en spelen met de blokken van LEGO®, de figuren van Playmobil®, de poppen van Barbie® of de treinen van Märklin®. Het zijn maar vier voorbeelden van zogenoemde sterke merken in speelgoedland die meerdere generaties aanspreken. Die merken staan dan ook niet voor zomaar speelgoed, ze werden heuse culturele iconen. Niet toevallig dus brengt het Speelgoedmuseum in Mechelen momenteel een tentoonstelling gewijd aan zestig jaar LEGO, het van oorsprong Deense creatieve blokje, en…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €52
tot eind 2024

Registreer je hier