‘Franciscus’ boodschap blijft brandend actueel’

Klapstoel
Bob Van Laer
Oud-overste van de franciscanen in Sint-Truiden

Bij ons interview is het klooster al helemaal in verhuismodus. Het altaar uit de kerk staat al aan de kant. En als u dit artikel leest, zijn de minderbroeders daad- werkelijk verhuisd, de meesten naar Hasselt, pater Bob Van Laer naar Wilrijk bij Antwerpen. „Vreemd genoeg verhuis ik naar een pand vlak bij de plek waar ik van 1939 tot 1947 bij de zusters naar school ging”, zegt hij. „Ik keer dus terug naar mijn wortels, al is het tegelijk ook een loslaten.”

„Misschien zijn we onzichtbaar geworden”, zegt pater Bob Van Laer, hier in zijn franciscanenpij. © Mine Dalemans

– Overal sluiten kloosters de deuren, maar hier, in Sint-Truiden, kwamen journalisten en cameraploegen opdagen om daarover te berichten. Hoe komt dat?
In 1226 streek onze orde hier neer, dus nog tijdens het leven van Franciscus van Assisi. Enkele jaren later kregen we van de abt van Sint-Trudo een lapje grond waarop we een klein klooster bouwden. Het huidige kloostergebouw is eigendom van de hoofdkerk en bijgevolg hebben wij niets te maken met het herbestemmingscontract. Zowat…