De klank van de vrede

Bisdom Hasselt

Klokken van Limburgse kerken luiden zondag om 11 uur voor wereldvrede. Cry for Peace klinkt extra luid in Hasselt

Op 11 november is het precies honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog eindigde in een wapenstilstand, een historisch moment dat zondag ook in de Limburgse kerken wordt herdacht. De bisschop van Hasselt, mgr. Patrick Hoogmartens, celebreert om 10 uur in de Virga Jessebasiliek in Hasselt en wordt bijgestaan door priester Ali Cornelissis, deken in Hasselt.
„Het wordt een bijzondere eucharistieviering met koor en extra muzikale ondersteuning”, zegt de Hasseltse deken. „Vanuit de zondagsviering maken we de band met de herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog. Aansluitend begeven mgr. Hoogmartens en ik, samen met vertegenwoordigers van het schepencollege en de vaderlandslievende verenigingen, zich naar het kerkhof om er alle slachtoffers van oorlogsgeweld te gedenken. Om 11 uur zullen ook alle kerkklokken in het land luiden voor de vrede.”
Opmerkelijk, in Hasselt zullen de klokken ’s avonds om 19.05 uur – het moment dat in 1918 de kanonnen zwegen – opnieuw luiden. Dat gebeurt op initiatief van Jan Dierickx, belleman in de Limburgse hoofdstad. „Het luiden van de klokken maakt deel uit van het internationale project Battle’s Over en is een passend slot van een herdenkingsdag”, zegt hij. „Wereldwijd zal om 18.55 uur The Last Post klinken. In Hasselt gebeurt dat aan het monument van de gesneuvelden op het Kolonel Dusartplein. Stipt om 19 uur worden vuurbakens en kaarsen ontstoken dat het licht van vrede symboliseert, ontstaan uit de duisternis van vier jaar oorlog. Het wordt beslist een intens moment.”
Meer dan 140 bellemannen wereldwijd zullen die avond ook een speciaal voor de gelegenheid geschreven Cry for Peace Around the World uitroepen in hun eigen stad. De eerste is te horen in Nieuw-Zeeland en vervolgens klinkt de schreeuw naar vrede in de verschillende tijdzones. „Als stem van de Hasselaren en als ambassadeur van de stad Hasselt wil ik daaraan beslist meewerken”, zegt Jan Dierickx. „We moeten immers samen waken over die wereldvrede. Ik hoop dan ook dat heel wat Hasselaren aanwezig zullen zijn en een kaarsje of theelichtje meebrengen en dat samen met mij om 19 uur ontsteken. Als dan mijn Cry for Peace schalt om 19.05 uur aan het monument van de gesneuvelden, terwijl er een vuurzee van kaarsjes brandt en de klokken van de Hasseltse kerken luiden, zijn we weer dichter bij een warmere samenleving.”
Het voorbeeld van Jan Dierickx zal in ons land ook worden gevolgd door de bellemannen van Genk, Ardooie, Gent, Drongen, Lennik, Gooik, Ninove, Ieper, Wervik, Geraardsbergen, Aarschot, Veurne, Lokeren en Dadizele. Ook zij zullen in hun stad of gemeente een vredesroep doen. (td)