‘Ik wil vertellen hoe fijn geloven is’

Op de voorgrond

Kerk & Leven en uitgeverij Halewijn nodigen lezers uit op concertreeks van Lisa Del Bo

• Uitgeverij Halewijn viert 65-jarig bestaan
  • Concert Lisa Gelooft is hoogtepunt jubileum
  • Lisa Del Bo getuigt zingend van haar geloof

Lisa Del Bo koestert haar familie, zoals blijkt uit de fotowand in haar huis. © Luk Vanmaercke

Dat u elke week Kerk & leven in de bus krijgt, dankt u niet enkel aan de redactieploeg en de vele vrijwilligers, maar ook aan Halewijn. Die uitgeverij, eigendom van de Vlaamse bisdommen, viert dit jaar haar 65-jarige bestaan. Met pensioen gaan staat niet op de planning, de lezers van Kerk & leven verwennen wel.
In de nasleep van de Virga Jessefeesten, die vorig jaar plaatsvonden in Hasselt, rijpte het idee om een reeks concerten te organiseren waarin de Vlaamse zangeres Lisa Del Bo vrijuit over haar geloof zingt. „Voor mij is dat echt een droom die uitkomt”, zegt de zangeres daarover. „Veel mensen weten dat ik gelovig ben, ik dirigeerde ook twintig jaar het kinderkoor in onze kerk. De voorbije jaren zong ik een reeks kerstconcerten waarbij ik steeds uitdrukkelijker mijn geloof uitte. Ik merk dat dat voor veel mensen belangrijk is.”
Het is inderdaad opmerkelijk en hartverwarmend hoe Lisa Del Bo, in het echte leven Renilde Goossens, zonder schroom en met groot enthousiasme getuigt over haar geloof. „Ik heb geen yoga of hardlopen nodig”, lacht ze. „Gewoon door naar een misviering te gaan, word ik blij en helemaal zen. Ik voel ook niet de behoefte om belerend of bekerend te zijn. Laat me maar gewoon meegeven hoe fijn het is te mogen geloven, te weten dat er Iemand is die bij je is en altijd met je meegaat.”
Dat wil de Limburgse zangeres nu doen in een reeks van vijf concerten, in elk bisdom één, onder de noemer Lisa Gelooft. De concerten zijn voor iedereen toegankelijk, maar mikken in het bijzonder op de lezers van Kerk & leven, een blad dat ook ten huize Lisa Del Bo op de keukentafel ligt.
Wij kregen al een voorsmaakje te horen en waren onder de indruk van de doorleefdheid van de liedjes. Het concert begint sterk met het gloednieuwe nummer De vraag of God bestaat, op tekst van Jan De Vuyst. „Ik heb geen yoga of hardlopen nodig, van de mis word ik blij en zen” Het lied vertolkt eenvoudig, maar raak de overgang van twijfel naar vertrouwen. Dat vertrouwen is ook het centrale thema in verscheidene andere liedjes die u tijdens het concert te horen krijgt, onder meer in Ik hoef niet alles te begrijpen en Altijd welkom.
„Vertrouwen is inderdaad cruciaal”, beaamt Lisa Del Bo. „Mijn boodschap over geloven is: doe het gewoon, waag de sprong. Vertrouw erop dat Onze-Lieve-Heer er is en dat je met zijn hulp alles aankunt. Ooit vroeg mijn man, de liefste man ter wereld trouwens, mij: ‘Hoe kun jij zo in het leven staan? Jij maakt je nooit zorgen over geld en materiële zaken.’ Ik denk dan aan de Bergrede: kijk naar de vogels en de bloemen. Met de jaren word ik almaar meer onthecht. Ik voel me echt gezegend en begenadigd dat ik al mijn hele leven mag geloven. Dat gevoel wil ik al zingend duidelijk maken.”
Lisa Gelooft bestaat uit vijftien liedjes, drie in het Engels en de rest in het Nederlands. Sommige teksten of melodieën zullen bekend in de oren klinken, ander werk is volstrekt nieuw. Verschillende genres wisselen elkaar af, van het levenslied over kleinkunst tot zelfs een beetje country. Soms vervaagt de grens tussen zingen en bidden, bijvoorbeeld bij het Onzevader en het Ave Maria. „Hopelijk zeggen de mensen achteraf: ‘We hebben samen zingend gebeden’”, vat Lisa Del Bo het samen.
Een heel persoonlijk liedje is de muzikale versie van een liefdesgedicht dat haar vader voor haar moeder schreef, toen hij zijn dienstplicht vervulde. Na zijn dood werd het in een doos vol aandenkens teruggevonden. Bart Herman zette het op muziek. Het liefdeslied is een hommage aan haar overleden ouders.
Eindigen doet het concert met het nummer Hoe groot zijt Gij. Daarmee is de cirkel rond, van de twijfel uit het eerste liedje tot de zelfverzekerde geloofskreet in de slotsong.