Hoe oprecht zijn bedrijven als wereldverbeteraars?

Tweespraak

De meeste ondernemingen halen de neus op voor duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), zegt Wayne Visser. Bijgevolg is de wereld is er niet beter op geworden.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Mijn werk de voorbije dertig jaar over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen doet me besluiten dat de meeste ondernemingen er niet in zijn geslaagd de wereld beter te maken. Meer nog, wellicht maakten ze de problemen nog groter. Niet omdat ze slecht zijn of hun bedoelingen vals zouden zijn – sommige zijn dat wel. Wel omdat ons economische systeem kritieke designfouten bevat. Het beloont namelijk egoïsme en mikt op rijkdom, wat ongelijkheid en ongenoegen met zich brengt. Het streeft constante groei…

Als je kiest voor MVO, dan moet je daar consequent in zijn, meent bedrijfsleider Didier Engels, zowel voor jezelf, je zaakvoering, je klanten als je personeel.

Als MVO-bedrijf onderneem je niet enkel in functie van je directe aandeelhouders, maar houd je ook rekening met de volledige omgeving: de bedrijfsomgeving en je personeel, je dorp, je regio, kortweg de samenleving. Je probeert een meerwaarde te creëren. Meerwaarde kun je uitdrukken in centen, maar evenzeer in termen van geluk of van kennis. Het gaat erom iets beter achter te laten dan dat je het aantrof.
Wij bepaalden heldere spelregels, zowel met betrekking tot onze klanten als tot ons personeel. Dat drukken we uit in zeven waarden:…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €15
tot eind 2018

Registreer je hier