Op pad met de magnifieke Maria

Op de voorgrond

IJD jongerenpastoraal Vlaanderen stelt komend jaar scherp op Onze-Lieve-Vrouw

• IJD sluit daarmee aan bij Wereldjongerendagen en jongerensynode
  • Gelovige jongeren leren Mariadevotie kennen in het buitenland
  • Eigen vertrouwdheid met Onze-Lieve-Vrouw varieert

Gebedssnoeren zijn op de Wereldjongerendagen allerminst een onbekend fenomeen. © KNA-Bild

Met het jaarthema Magnifiek, geïnspireerd op het Magnificat, stelt IJD Jongerenpastoraal Vlaanderen tijdens het werkjaar 2018-2019 scherp op de moeder Gods. Niemand minder dan paus Franciscus blijkt achter die keuze te zitten.
„De paus maakte Maria tot de centrale figuur van de Wereldjongerendagen die in januari 2019 in Panama zullen plaatsvinden”, legt Audrey Van Den Bremt van IJD nationaal uit. „Daarbij gaat het dan allereerst over Maria’s roeping te vertrouwen in de weg die God voor haar bereidde. Ook de jongerensynode van oktober 2018 in Rome zal gaan over roeping. Met dat jaarthema spelen we dus mooi in op beide initiatieven van de wereldkerk.”
Waar men gaat langs Vlaamse wegen, staat haar beeltenis te pronk, maar spreekt Onze-Lieve-Vrouw ook jonge gelovigen nog aan? „We merken dat onze jongeren nog het meest met Mariadevotie worden geconfronteerd tijdens pastorale reizen in het buitenland”, zegt Audrey Van Den Bremt. „Denk maar aan de jongste Wereldjongerendagen in het Poolse Krakau. Dat maakt hen best wel nieuwsgierig.”
Jolan Vandeginste van de plusserswerking van de Onze-Lieve- Vrouwparochie in Roeselare staat alvast open voor het jaarthema. „Ik weet eigenlijk behoorlijk weinig over Maria”, zegt hij. „Natuurlijk komt zij wel eens ter sprake tijdens onze bijeenkomsten, bijvoorbeeld met kerst, maar dan veeleer terloops. Voor de rest doet Maria me spontaan denken aan Lourdes en aan het Weesgegroet. Al moet ik toegeven dat ik de tekst van dat gebed niet uit het hoofd ken.”
Heeft Maria een plaats in de geloofsbeleving van Thomas Krick uit Wichelen, die geregeld aansluit bij de studentenavonden van IJD Gent? „Eigenlijk maar sinds kort, door een pelgrimstocht naar Fátima”, legt hij uit. „Daarvoor wist ik weinig over Maria. Ik vind persoonlijk dat ze een beetje te weinig ter sprake komt in onze jongerenwerkingen. Enkel op bepaalde feestdagen zoals Kerstmis en Maria Lichtmis „Maria was zoekende en kende twijfels, net als onze jongeren” gebeurt dat. Best wel zinvol dus dat IJD een jaarthema aan haar wijdt. Door mijn pelgrimstocht naar Fátima kwam ik al een en ander over Maria te weten, maar het kan geen kwaad dat allemaal nog eens op te frissen en om op sommige dingen wat dieper in te gaan. Zo zou ik wel eens willen weten waarom God nu precies haar uitkoos om Jezus op de wereld te zetten.”
Enkele jaren geleden vormden deelnemers aan de misdienaarbedevaart naar Rome in de schoot van IJD de groep Tarcisius. Christiaan Vanwijnsberghe uit Ekeren behoort tot hun groep. „Zelf geraakte ik vooral met Maria vertrouwd door als brancardier mee te gaan naar Lourdes”, zegt hij. „Eigenlijk ben ik Maria gaan zien als een heuse moederfiguur. In mijn gebedsleven neemt ze een belangrijke plaats in. Ik vind het makkelijker om me met mijn vragen en mijn zorgen tot haar te wenden dan rechtstreeks tot Jezus of God. Zo bid ik geregeld een Weesgegroet en een tientje. Het rozenkrans ken ik wel, maar door tijdsgebrek beoefen ik dat weinig.”
Broeder Benedict Meethep, een jonge norbertijn van Tongerlo, is allerminst een onbekende in kringen van jonge gelovigen. Nauw betrokken bij de mariale Verenigde Gebedsgroepen staat hij achter het jaarthema van IJD. „Maria is de moeder van de Kerk en van alle gelovigen”, zegt hij. „Toch zijn jongeren hier weinig vertrouwd met haar, wellicht omdat de vrouwelijkheid van de Kerk vandaag niet meer zo zichtbaar is. Het is dan alsof ze hun eigen mama niet kennen. Jongeren kunnen op dat punt dan ook iets leren van de vele ouderen die zich nog vaak tot Maria wenden om kaarsen te branden en om te bidden voor hun dagelijkse noden en zorgen.”
„Maria was zoekende en kende twijfels, net als onze jongeren. Toch vertrouwde ze en vond ze vreugde in haar geloofsweg. We zijn ervan overtuigd dat onze jongeren dit jaar zullen kunnen ontdekken wat voor een sterke vrouw Maria wel was”, besluit Audrey Van Den Brempt.