‘Nooit sta je er in je eentje voor. God gaat overal en altijd met je mee’

Klapstoel
Pieter Delanoy
Priester en Mol

In De Mol nodigde Pieter Delanoy de deelnemers uit samen te bidden voor het eten. „Een authentiek moment”, zegt hij. „Achter de schermen kwam het geloof wel vaker ter sprake, vooral als de gesprekken gingen over kruispuntmomenten in het leven. Geloof valt daar immers altijd mee samen.” De priester-leraar hoopt dat hij dankzij zijn deelname aan De Mol kan tonen dat de wereld en het geloof niet vreemd zijn voor elkaar.

Pieter Delanoy: „Ik bid vaak en graag met religieuze muziek.” © Violet Corbett Brock

– Paus Franciscus roept gelovigen op voluit in de wereld te gaan staan. Moeten christenen dan vaker naar buiten treden?

Paus Johannes XXIII had het tijdens het Tweede Vaticaans Concilie over aggiornamento, het ‘bij de dag brengen’. Hij wilde de Kerk bij de moderne samenleving brengen. Paus Franciscus doet dat vandaag onder meer via De video van de paus, waarin hij toont dat de Kerk de wereld wil omarmen. Dat moeten we ook in Vlaanderen doen, midden in de wereld gaan st…