Puzzelen met pastorale taken

Kerk

In Beveren nemen priesters en diakens samen binnenkomende vragen door

• In nieuwe parochies of federaties werken ook de voorgangers op een andere manier samen
  • Op sommige plekken overleggen ze wekelijks
  • Elders krijgt ieder een domein toegewezen

In de Parochie in Beveren-Zwijndrecht gaat de maaltijd het overleg vooraf. © Jozefien Van Huffel

Wanneer het parochielandschap verandert, reorganiseert iedereen mee. Parochieploegen smelten samen en krijgen nieuwe taken, een leek wordt plaatselijk contactpersoon of een lector leest niet langer altijd in dezelfde kerk. Op heel wat plekken vormen ook de priesters en diakens een team. Ze horen niet meer bij één of zelfs bij een hele rist kerktorens, maar verdelen de voorgangerstaken die in de nieuwe parochie, federatie of pastorale zone moeten gebeuren onder elkaar. Dat gaat over vaste vieringen in het weekend, maar ook over uitvaarten, doopsels en bezinningsmomenten van bewegingen of scholen. Hoe pakken teams dat praktisch aan?
De nieuwe parochie in Beveren-Zwijndrecht omvat dertien voormalige parochies en telt drie priesters en drie permanente diakens. „Toen de parochie ruim een jaar geleden vorm kreeg, voerden we een wekelijks overleg in. We wilden inzetten op een collegiale en open manier van samenwerken”, zegt pastoor-moderator Etienne Lippevelde. „Alle vragen uit de gemeenschappen komen daar op tafel. Een huwelijk, een viering bij de jeugdbeweging: wie doet wat? Niemand eigent zich een bepaalde taak toe. Als een van ons verantwoordelijk is voor Samana en hij kan de gebedsviering leiden, dan mag dat uiteraard, maar alles wordt open besproken.”
„Het verloopt verrassend positief, in die mate dat andere parochies ons voorbeeld volgen”, vervolgt Lippevelde. „Het systeem staat of valt echter wel met correctheid. „Als we op straat een vraag krijgen, beloven we niet zomaar dat het lukt” Soms ontmoet je iemand op straat en vraagt die of je een viering kunt doen. Dan beloof je niet zomaar dat het in orde komt, wel dat je het meeneemt naar het overleg. De jeugdbewegingen riepen we samen om hen uit te leggen hoe wij ons organiseren en om te benadrukken dat alle vragen welkom zijn.”
De federatie Sint-Trudo in Sint-Truiden, die elf parochies verenigt, kiest voor een andere aanpak. De voorgangers hebben er ieder een specialiteit. „Alle aanvragen voor doopsels komen bij mij terecht”, zegt diaken Ivo Dams. „We dopen drie zondagen per maand in drie verschillende kerken. Ik regel dat er een voorganger is. Huwelijken komen bij kapelaan Filip Poukens terecht. Sommige koppels vragen naar een bepaalde voorganger, anders kiest hij wie hij contacteert. Deken Wim Ceunen regelt dan weer de uitvaarten en spreekt daarvoor zowel de priesters en diakens als opgeleide en gemandateerde leken aan.”
Het overleg in Beveren-Zwijn-drecht is overigens meer dan een praktische aangelegenheid. Het begint steevast met het avondmaal. „En daarna houden we een gebedsmoment”, zegt Lippevelde. „Honderdvijftig psalmen passeerden al de revue en nu lezen we een boek dat aansluit bij de zondagslezingen. Het is belangrijk dat we elkaar ook spiritueel leren kennen en dat we onze inspiratiebron niet vergeten. Door drukke agenda’s is het gevaar dat je gebedsleven niet meer is wat het zou moeten zijn, niet denkbeeldig.”