Nietzsche in gesprek met broeders Taizé

Mensen

Ellen Eeckhout maakte voor het eerst een Europese ontmoeting van Taizé mee in Bazel

• Jongeren logeerden in plaatselijke parochies
  • Vreugde was dit jaar de rode draad
  • Gebed, ontmoeting en gesprek wisselden elkaar af

Ellen Eeckhout (links) met andere jongeren op de nieuwjaarsreceptie van hun gastparochie in Zwitserland. © Ellen Eeckhout

Aan het einde van elk jaar trekken tienduizenden christelijke jongeren uit heel Europa telkens naar een andere stad op het continent om er samen met de broeders van Taizé en de plaatselijke geloofsgemeenschappen oudejaar te vieren. Plaats van afspraak was deze keer Bazel, in Zwitserland. Voor de 25-jarige Ellen Eeckhout uit de Gentse deelgemeente Sint-Amandsberg was het de eerste keer dat ze een Europese ontmoeting van Taizé meemaakte.
„Elk jaar zoek ik voor oudejaar een speciale activiteit, liefst met vrijwilligerswerk”, vertelt Eeckhout. „Een vriendin van IJD-Jongerenpastoraal suggereerde mij om eens mee te gaan naar de Europese ontmoeting. Taizé bezocht ik zelf nog nooit, maar ik ken de liederen en de gebedsstijl van het wekelijkse Taizé-gebed georganiseerd door de Sint-Michielsbeweging in Gent.”
Zo’n vijftig Belgische jongeren arriveerden op 28 december met de nachtbus in de Zwitserse stad voor een gevarieerd programma. Ze werden verdeeld over een aantal parochies, waar ze in gastgezinnen logeerden. „Ik belandde bij het gezin van een diaken in Dornach, zo’n tiental kilometer van Bazel”, zegt Ellen Eeckhout. „Samen met mij logeerden er nog twee Belgische meisjes, een Duits en een Oekraïens koppel. De voormiddagen brachten we door in de parochie, met eerst een viering en daarna internationale gespreksgroepjes. We bezochten ook de plaatselijke Arkgemeenschap.”
In de namiddag vonden er in de grote katholieke en protestantse kerken van de stad gebedsmomenten plaats, naast workshops over heel diverse onderwerpen. Omdat filosofie haar boeit, volgde Ellen Eeckhout er zowaar een sessie over het denken van de beroemde filosoof Friedrich Nietzsche (1844 „Wat ik vooral onthoud, is de diepe verbondenheid tussen de deelnemers” -1900), die ooit in Bazel professor was. Zijn opvattingen over religie werden geconfronteerd met deze van broeder Roger, de stichter van de oecumenische gemeenschap van Taizé.
Rode draad in de groepsgesprekken van deze editie was het thema van de vreugde. Broeder Aloïs, prior van de gemeenschap van Taizé, zei de jongeren dat ze van de ontmoetingen kunnen onthouden dat de mens gemaakt is voor vreugde, en dat je die niet voor jezelf moet houden, maar delen. Vreugde heeft als bron de liefde van God, en deze bron droogt nooit op.
Een van de hoogtepunten was de vredeswake en het landenfeest op oudejaar in de gastparochie. Elke delegatie leerde de jongeren uit andere landen een dans of lied. Dezelfde dag hadden alle aanwezige Belgen ook een ontmoeting met kardinaal Jozef De Kesel, die speciaal naar Zwitserland overkwam.
„Wat ik onthoud, is vooral de diepe verbondenheid onder de deelnemers”, zegt Ellen Eeckhout. „Op oudejaarsavond hadden we de tram gemist en begon de internationale groep spontaan te zingen. Bij voorbijgangers smolt het individualisme toen spontaan weg.”
Heeft ze ook een andere blik op geloven gekregen? „Op zo’n ontmoeting merk je dat jongeren nog steeds geboeid worden door geloof”, zegt ze. „De Kerk bij ons moet dus niet wanhopen. Het geloof leeft! Het thema vreugde vertaalde ik voor mijzelf naar de gedachte dat ik gelukkig ben om christen te zijn en dat ik de liefde uit het evangelie kan uitdragen in alledaagse dingen.”
De volgende Europese ontmoeting vindt eind december 2018 plaats in de Spaanse hoofdstad Madrid. Wie niet zolang wil wachten, kan vanaf Pasen naar Taizé in Frankrijk voor een week ontmoeting, gebed en verdieping.