Meer dan het blad op oma’s tafel

Op de voorgrond

Met een nieuwe website biedt Kerk & Leven haar abonnees meer voor hetzelfde geld

• Registreren op de nieuwe website kan nu
  • Artikels die u raken of interesseren, deelt u vlot met kennissen en (klein)kinderen
  • U leest ook wat er leeft in andere bisdommen

Op de nieuwe site www.kerkenleven.be vindt u alle artikels sinds 2006. © Luk Vanmaercke

U heeft het misschien nog niet gemerkt, maar de artikels in dit blad leiden voortaan een dubbelleven. Behalve op uw ontbijt- of salontafel prijken ze sinds enkele weken ook op de nieuwe website www.kerkenleven.be. „Tot voor kort leidde dat adres naar een microsite binnen het grotere Kerknet”, legt hoofdredacteur Luk Vanmaercke uit. „We blijven beslist aanwezig op Kerknet, want dat is de digitale toegangspoort voor de hele Vlaamse Kerk. Voor een betere zichtbaarheid hadden we evenwel ook nood aan een eigen website, waarop we enkele artikels gratis aanbieden aan iedereen en alle artikels aan onze abonnees. Enerzijds willen we een breder publiek bereiken, anderzijds onze trouwe abonnees belonen.”
Dankzij de website krijgen abonnees, mits ze zich eenmalig met behulp van hun abonneenummer registreren, immers meer voor hun geld. „Extra artikels bijvoorbeeld, want je vindt er het bisdomnieuws uit de vijf Vlaamse bisdommen”, zegt Vanmaercke. „Iedereen kan nu over het muurtje naar de buren kijken. Valt er immers niet evenveel inspiratie te rapen in andere bisdommen?”
Daarnaast biedt de nieuwe website onderdak aan het indrukwekkende archief van Kerk & leven, dat teruggaat tot 2006. Leerkrachten of catechisten die zich in een bepaald thema willen verdiepen of lezers die een artikel willen herlezen, vinden nu vlot wat ze nodig hebben. „Het archief is overzichtelijk en heeft een prima zoekfunctie”, zegt Vanmaercke.
Een derde voordeel van de website is dat je artikels met één enkele klik kan delen op Facebook en Twitter. „Wat je interessant vindt en wat je raakt, kan je zo vlot verspreiden onder vrienden en familie”, zegt Vanmaercke. „Geregistreerde abonnees kunnen bovendien op elk artikel reageren. Dat kon uiteraard al met een lezersbrief, maar we kunnen elke week slechts twee à drie lezersbrieven publiceren en het duurt telkens enkele weken „Een gedrukt blad is een vriend aan huis, maar een website verhoogt het gebruiksgemak” voor die reacties verschijnen. Op de website kan iedereen deelnemen aan het debat, aanvullen en corrigeren. De reacties kunnen onmiddellijk worden gelezen door andere abonnees.”
De website richt zich echter niet uitsluitend tot bestaande abonnees. „We hebben al een breed publiek, op jaarbasis 700.000 lezers. Jongeren kennen ons echter vaak alleen van naam”, weet Luk Vanmaercke. „We willen hen tonen dat de verhalen in Kerk & leven ook voor hen interessant en relevant kunnen zijn. We zijn geen blad voor een bepaalde leeftijdsgroep, of enkel voor mensen die wekelijks naar de kerk gaan. We zijn een blad dat vanuit een christelijke inspiratie mooie en nobele verhalen vertelt en dat veel verder gaat dan sommige mensen verwachten. Dat imago willen we breder verspreiden, om zo in meer hoofden en harten te kruipen.”
Nieuwe geïnteresseerden kunnen zich via de website ook vlot abonneren. De kostprijs neemt af naarmate het jaar verstrijkt. De nieuwe abonnees kiezen uiteraard voor een bepaalde lokale editie. Wie eerst even wil proeven van het blad, kan een proefnummer aanvragen of krijgt voor vijf euro een maand lang toegang tot de volledige website.
De lokale bladzijden staan niet op de website. „Er zijn dan ook 450 verschillende edities. Samen schrijven die elke week duizenden artikels”, zegt Luk Vanmaer-cke. „Technisch en organisatorisch is het niet haalbaar om die allemaal online te zetten. Maar als we mensen via de website kunnen overtuigen om abonnee te worden, is dat ook in het voordeel van de lokale edities.”
„Het gedrukte blad is een vriend aan huis, een gekoesterde wekelijkse afspraak aan het ontbijt of in het salon. Dat is zeker niet passé”, besluit Luk Vanmaercke. „De website verhoogt echter het gebruiksgemak en helpt om snel iets op te zoeken. Ik vermoed dat veel mensen zich vandaag in die combinatie kunnen vinden.”