Een ongewoon beroep

Bisdom Gent

Robin De Prez (28) stond aan de wieg van Jokri Brakel-Lierde en is al zes jaar de koster van de Sint-Pieter-in-de-Bandenkerk

Robin De Prez: „Als koster leerde ik de liturgie een stuk beter begrijpen.” © Christof Bouweraerts

Kosters, die manusjes-van-alles die elk verborgen hoekje van de kerk kennen en voor wie de sacristie een tweede woonkamer werd, ze worden een zeldzaamheid. Toch bevinden zich nog enkele jongeren in hun rangen, ook in het bisdom Gent. De jongste koster van het bisdom is Lorenz Meulebroek in Dendermonde. De op een na jongste treft u voor zo ver wij weten aan in de sacristie van de Sint-Pieter-in-de-Bandenkerk in Brakel. Robin De Prez telt 28 lentes en trad zes jaar geleden in dienst.
„Na de restauratie va…