Weg met het semestersysteem in het hoger onderwijs?

Tweespraak

Twee piekmaanden per jaar bereiden een student niet voor op het latere leven. Een korte en krachtige examenperiode met meer ‘permanente’ evaluatie, doet dat wel, meent Aaron Soens.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Veel studenten zien met lede ogen hun kalender aan als de examenperiode weer voor de deur staat. Een maand lang leven als kluizenaar tussen de boeken? Het heeft zijn charmes en het hoort erbij, zo wordt beweerd. Desondanks kan de vormgeving van het examensysteem beter. Waarom niet opteren voor een korte en krachtige examenperiode met meer ‘permanente’ evaluatie? Daarmee zouden we allereerst al veel meer studenten aan boord krijgen. De student geniet immers het privilege vrijgesteld te zijn van arbeid door onze…

De invoering van het semestersysteem in het hoger onderwijs heeft enkel maar voordelen, meent Arno Bossaert. Het activeert de studenten en zet geenszins een rem op andere engagementen.

In 2001 voerde de KU Leuven het semestersysteem in. Zo’n zestien jaar later is dat semestersysteem volstrekt ingeburgerd in universitair Vlaanderen. Toch halen mijn ouders nog sporadisch herinneringen boven over hun jaarsysteem. Over hoe ze toen een academiejaar vol leerstof moesten verdedigen in een maand tijd en hoe de stress en de twijfel werden gebundeld in een korte periode.
Vanwaar de overschakeling naar het semestersysteem? Studenten durven tijdens het academiejaar al eens hun cursussen te laten liggen. Een gevolg is dat ze bi…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €12
tot eind 2018

Registreer je hier