Campinia kijkt over de grenzen heen naar Kempense orgels

Bisdom Antwerpen

Met het nieuwe grensoverschrijdende initiatief Campinia plaatst Nico Declerck belangrijke orgels in de Kempen in de kijker.

Het orgel in de Sint-Lambertuskerk in Geel-Bel, waarschijnlijk een Bremser-orgel, is een van de oudste in de Kempen. © Danny Louwet

De Kempen strekken zich uit over drie Belgische en twee Nederlandse provincies en herbergen heel wat interessante orgels. ‘Daarbij valt op dat er in België meer oudere instrumenten staan’, zegt Nico Declerck bij de voorstelling van het nieuwe initiatief Orgelpracht Campinia. In een handige brochure, die te downloaden is, worden veertien orgels in de Kempen voorgesteld.