Schooluren aanpassen aan biologische klok van tieners?

Tweespraak

In de scholen van Mannaz kunnen de leerlingen hun schooldag aanvangen tot halfelf ’s ochtends. Het bioritme van pubers zit immer anders in elkaar en slaaptekort is een ernstig probleem, weet Annick Lentacker.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

De Mannaz school werd opgericht met het doel hooggevoelige leerlingen methoden bij te brengen om te leren omgaan met zichzelf en zich te leren behelpen in onze samenleving op een manier die een meerwaarde biedt, zowel voor hun leven als dat van mensen in hun nabije omgeving. Daarbij wordt een eclectische visie nagestreefd, die een hertaling inhoudt van enkele historische methoden zoals Freinet, Neill en Steiner. De rode draad daarbij is het aanbieden van ‘rust en ruimte’ binnen grenzen waarin een evenwicht bew…

Leerlingen zijn in de voormiddag meer alert, stelt Erik Vranken vast. Volgens hem is dat een belangrijke reden om net vroeg te starten met de lessen.

Onze school is de bovenbouw VTI van het Spectrumcollege, campus Beringen, samen met bovenbouw Sint-Jozef en bovenbouw Sinte-Lutgard organiseren we op de campus een aanbod ASO, TSO en BSO. We starten ’s ochtends om twintig over acht en eindigen ’s namiddags om twintig voor vier. In totaal zijn er zeven lestijden. Voor leerlingen van bepaalde richtingen zijn er dat zelfs acht, waardoor zij de lessen stoppen om halfvijf.
Vanwaar die regeling? Het is een praktische oplossing. Veel leerlingen komen met de bus en bijgevolg zijn onze schole…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier