Van Potpourri tot camino

Mensen

Flavie Viaene zet zich in bij de Sint-Michielsbeweging

Flavie Viaene in de jongerenbar van de Sint-Michielsbeweging in Kortrijk. © Jozefien Van Huffel

Twee maanden wandelde ze deze zomer, van ergens in Frankrijk tot Santiago de Compostela. „Het was het goede moment om de confrontatie met mezelf aan te gaan”, zegt Flavie Viaene (26). „De camino is het meest persoonlijke gesprek dat je kunt voeren, met God en met jezelf. Het is nu wel even wennen om terug te zijn.”
Haar tocht begon Viaene met een zendingsviering bij de Sint-Michielsbeweging, die jonge mensen begeleidt in hun geloofsgroei. Was ze zonder haar betrokkenheid daar ook beginnen te wandelen? Misschien niet. Vijf jaar geleden stapte Flavie Viaene, opgegroeid in een gezin waarin geloof geen gespreksonderwerp was, voor het eerst binnen in het hoofdkwartier van de beweging in Kortrijk. „Ik praatte ontzettend graag over filosofie en religie. Een vriend die ik anders vooral op café zie, vroeg me mee”, zegt ze. „Ik was nieuwsgierig naar het geloof en naar de manier waarop het godsgevoel, dat ik ook had, vorm krijgt. Wat ik precies zocht, weet ik niet, maar ik ben blij dat ik dit vond.”
De twintiger woont nu elke woensdag de jongerenviering en het aansluitende gespreksmoment bij en elke zaterdag de viering in grotere groep. „Mijn vrienden weten dat ik dan pas na negen uur uitga”, zegt ze. „Ik noem het geen bekering. Het was veeleer een ervaring van herkenning.”
Flavie Viaene werd aanvankelijk persoonlijk begeleid door Noël Bonte, de inmiddels overleden stichter van de Sint-Michielsbeweging. „Ik wist nauwelijks iets van de Bijbel of van de betekenis van de elementen van de eucharistie. Ik was dus blij dat ik iemand domme vragen mocht stellen”, lacht ze. „Priester Noël oordeelde niet, maar stuurde me op zoek. Hij herhaalde echter ook geregeld dat geloven om meer draait dan woorden.”
Stap voor stap evolueerde Flavie Viane van bezoeker tot vrijwilliger. „Het begon met het ontwerpen van een poster. Ik studeerde productontwikkeling en heb dus wel wat grafische bagage”, vertelt ze. „Nu draai ik mee in de grote projecten van de beweging, zoals de vredesklas, onze huiswerkklas op zaterdag, en de sociale winkel Potpourri. Ik stel vast dat sociaal engagement je verandert, dankzij het contact met andere situaties. De kinderen in de vredesklas hebben het nog lastig met het Nederlands, ze zijn enorm gedreven om het te halen, in tegenstelling tot veel jongeren die alles hebben wat er maar te krijgen valt.”
De Sint-Michielsbeweging ontstond in 1993 en viert komende zaterdag haar 25ste verjaardag. „Dan openen we hopelijk een nieuw gedeelte van Potpourri met tweedehandse kledij”, zegt Flavie Viaene. „Ik kreeg de leiding over de inrichting van de winkel. Na mijn pelgrimstocht gaf ik mezelf nog even tijd alvorens ik opnieuw werk zocht.” Ze lacht. „Sint-Michiel was maar wat blij met zo’n beschikbare vrijwilliger.”